Tuotanto määrä noin 500 kappaletta Tuotettu vuosina 1970 - 1981
Tom Rönnberg Pidennetyllä akselivälillä. Suurin osa A45:sta pidennettiin, jonka jälkeen kardaanit alkoi kestää.
Mika Saarinen Siis
alkuperäisessä akselivälissä ei ollut kardaania yhdessä välissä vaan
ns. Rättinivel. Se voi sitten välillä loksahtaa pois paikaltaan ja oli
pirullinen homma laittaa paikalleen. Nimimerkillä kerran laitettu
takaisin paikalleen Vekaranjärven varuskunnan ajotiellä parin
haarukkapumpun ja tunkin avulla..
Mika Saarinen Tarkempaa tietoa tuosta ns. rättinivelestä:
"Ensimmäisen prototyypin valmistuttua puolustusvoimien edustajat ilmoittivat yllättäen, että auton akseliväliä tuli lyhentää 30 senttiä. Tämä perustui puolustusvoimien mittaamiin suomalaisten metsien puiden keskimääräisiin välimatkoihin. Muutos aiheutti suunnattomia ongelmia, sillä vaihteistoa ja alennusvaihdetta ei voinut sovittaa suunnitellusti. Vaihteistojen välillä ollut nivelakseli piti korvata rakenteellisesti hankalalla hammasholkkijärjestelmällä, joka mahdollisti lyhyemmän keskinäisen etäisyyden."
Ja sitten loppujen lopuksi peruskorjausten yhteydessä palautettiin alkuperäisen pituinen akseliväli kaikkiin
"Ensimmäisen prototyypin valmistuttua puolustusvoimien edustajat ilmoittivat yllättäen, että auton akseliväliä tuli lyhentää 30 senttiä. Tämä perustui puolustusvoimien mittaamiin suomalaisten metsien puiden keskimääräisiin välimatkoihin. Muutos aiheutti suunnattomia ongelmia, sillä vaihteistoa ja alennusvaihdetta ei voinut sovittaa suunnitellusti. Vaihteistojen välillä ollut nivelakseli piti korvata rakenteellisesti hankalalla hammasholkkijärjestelmällä, joka mahdollisti lyhyemmän keskinäisen etäisyyden."
Ja sitten loppujen lopuksi peruskorjausten yhteydessä palautettiin alkuperäisen pituinen akseliväli kaikkiin
Mallin ensimmäinen versio oli nimeltään KB-45.
Suunnitteluprojektista vastasi yli-insinööri Uoti Hartikainen.
Kalauusyvyys 1 metri
Lähestymis- ja jättökulma 38 astetta
istumapaikkoja kuljettajan lisäksi ohjaamossa 2, kuormatilassa 24
Valmistusvuodet
KB-45: 1964-1969
A-45: 1970-1981
AH-45: 1970-1977
Sisu KB-46 oli vuonna 1968 rakennettu maastokuorma-auton prototyppi.
Proto Sisu snap - YouTube
www.youtube.com/watch?v=O44Q0XqiC2U
9.6.2013 - Lataaja: Jyrki Määttä
Subscribe 3. 12:11 Old truck in a jam by Offroad Team Kutunjuusto 27,331 views. 8:08 sisu A 45 offroad by ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti