Päiväkävelyllä katselin liikennettä Noormarkun keskustassa ja katseeni kiinnittyi osuuspankin parkkipaikalla olevaan uudenkarheaan paremmanluokan bemariin ja varsinkin sen rengastukseen. En moisia ennen ole nähnyt näillä suomen rupisilla teillä käytettävän. Päättelin siitä että kumin hinta on täytynyt nousta korkealle, kun autonpyörissä oli enemmän alumiinia kuin kumia. Tästä piti googlaamalla ottaa selvää.
Luonnonkumin niukkuus ja raakaöljyn kova hinta saattavat nostaa renkaiden hintoja jopa 25 prosenttia. Arviot tämän vuoden hintakehityksestä perustuvat saksalaisten rengasvalmistajien tuoreisiin laskelmiin.
Luonnonkumin hinta on noussut vuodessa lähes sata prosenttia. Kun vielä vuonna 2009 luonnonkumi maksoi keskimäärin 1 450 euroa tonnilta, maksoi se vuotta myöhemmin keskimäärin 2 850 euroa.
Nousu on jatkunut hurjana. Tämän vuoden alussa hinta on käynyt raakaöljypörsseissä jopa 3 900 eurossa, eikä loppua ole näkyvissä. Öljyn tämän hetken korkea hinta vaikuttaa puolestaan suoraan myös synteettisen kumimateriaalin hintaan.
Yksi syy rajuihin hinnannousuihin löytyy luonnonkumia toimittavien Indonesian, Malesian ja Thaimaan tulvaongelmista. Samaan aikaan renkaiden kysyntä on autokaupan elvyttyä maailmalla huippuluokkaa.
Vähän vanhemmassa bemarisa oli vähän asiallisemman näköinen rengastus.
Porsche targa, tien pinnassa sekin pysyy vaikka renkaisiin mahtuu vähän ilmaakin.
Museoikä lähestyy tälläkin Toyota corollalla
Muskeli Chervoletti
Mustangi
Saab
Kun kesä tästä vähän lämpenee, niin pitää alkaa bongaamaan moottoripyöriä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti