Faroe Islands sijaitsee Islannin vieressä
Harjakankaalaiset sanoivat ettei "mikään ole ikuinen paitsi Vensperin kiviaita",
Tuli otettua vauhtikuvia Vensperin kurvista mökkireissulla. Vauhti ei ollut aivan niin kovaa kuin kuva kertoo mutta nämä kyllä näyttävät Laviantien luonteen.
Merkille pantavaa Vensperin kurvissa on entinen tienrakennustaito, Vensperinkurvit kalistuvat oikein. Nykyaikaiset tiet ovat mutkissakin vatupassissa. Tien kallistusten vuoksi Vensperin kurvissa ei ole paljon ulos ajoja tapahtunutkaan, vaikka tie on houkutellut rajoja kokeilemaankin. Oma muisto on kun Tapio veljen kassa oltiin isän 411 variant volkkarilla matkalla jollakin asialla, 411 volkkarissa oli kuitenkin uudet Michelin renkaat ja Tapion piti tietenkin niiden pitoa koettaa. 411 volkkari ei ollut mikään kupla joten vauhti nousi helposti toiselle sadalle. Michelinrenkaat ulvoivat auton alla mutta tiellä ja melkein omalla kaistallakin pysyttiin. Tapio totesi että kyllä nämä Michelinit taitavat olla enemmän elokuvarenkaat. Sen jätän nyt kertomatta kun Tapion kanssa Lottoa lähdettiin Haukijärven mökiltä viemään Turbo Saabilla.
Vaikka Hrjakankaalaiset olivat vakaasti sitä mieltä että Vensperin kurvi on ikuinen, niin toisin on käynyt ja osa kiviaitaa on korvattu nykyaikaisella teräs aidalla. Loppu aita pitäisi suojella Sillä on kulttuurihistoriallinen arvo ja alkuperäisenä sillä olisi melkoinen nähtävyysarvokin.
Kipa Koskela Sanonnan mukaan sen piti olla ikuinen, mutta on kyllä nykyisin paikoin sortunut
Ulla Svensberg Lisätietoa tästä kiviaidasta: Vuonna 1930 ilmestyneessä Suomen Kuvalehdessä olleen pitkän artikkelin mukaan aidan kokonaispituus on silloin ollut 971m 50 cm. Pituus on saatu mittaamalla 10m:n narumitalla. Mittaaja oli em. artikkelin kirjoittaja Toivo V. Narva avustajana "eräs vähäinen, rivakka miehenalku", luultavasti kyseessä oli Aimo Svensberg. Tämä Suomen Kuvalehden numero on meillä tallessa, vaikuttaa luotettavalta tiedolta.Olen saanut tiedot Raimo Svensbergiltä
Maaret Edwards Talo oli kotini monta vuotta, nyt meen Markulla on talo ja meen Marjon lapsilla sauna mokki ja autotalli. Tosin me kutsumme paikkaa Mansikkamaeksi , meen aidilla on kuvia talosta 40n vuoden takaa.
Tuija Haapajärvi-Riihimäki Kiviaita on kotipaikastani muutaman sadan metrin päässä. Monet kerrat olen istunut kiviaidalla "haaveilemassa".
Edesmenneet Harjakankaalaiset
Äidin puolen isovanhempani Signe ja Viljo Teräs Mummu ja Tuffa
He asuivat Harjakankaankoulua vastapäätä
Harjakankaalaiset sanoivat ettei "mikään ole ikuinen paitsi Vensperin kiviaita",
Tuli otettua vauhtikuvia Vensperin kurvista mökkireissulla. Vauhti ei ollut aivan niin kovaa kuin kuva kertoo mutta nämä kyllä näyttävät Laviantien luonteen.
Merkille pantavaa Vensperin kurvissa on entinen tienrakennustaito, Vensperinkurvit kalistuvat oikein. Nykyaikaiset tiet ovat mutkissakin vatupassissa. Tien kallistusten vuoksi Vensperin kurvissa ei ole paljon ulos ajoja tapahtunutkaan, vaikka tie on houkutellut rajoja kokeilemaankin. Oma muisto on kun Tapio veljen kassa oltiin isän 411 variant volkkarilla matkalla jollakin asialla, 411 volkkarissa oli kuitenkin uudet Michelin renkaat ja Tapion piti tietenkin niiden pitoa koettaa. 411 volkkari ei ollut mikään kupla joten vauhti nousi helposti toiselle sadalle. Michelinrenkaat ulvoivat auton alla mutta tiellä ja melkein omalla kaistallakin pysyttiin. Tapio totesi että kyllä nämä Michelinit taitavat olla enemmän elokuvarenkaat. Sen jätän nyt kertomatta kun Tapion kanssa Lottoa lähdettiin Haukijärven mökiltä viemään Turbo Saabilla.
Vaikka Hrjakankaalaiset olivat vakaasti sitä mieltä että Vensperin kurvi on ikuinen, niin toisin on käynyt ja osa kiviaitaa on korvattu nykyaikaisella teräs aidalla. Loppu aita pitäisi suojella Sillä on kulttuurihistoriallinen arvo ja alkuperäisenä sillä olisi melkoinen nähtävyysarvokin.
vw 411 variant sprint 0-120 km/h – YouTube
Kuva
on kuuluisasta Svensbergin kiviaidasta, jota myös kutsuttiin
Svensbergin suvun hautausmaaksi. Aitaa oli parhaimmillaan 850 metriä.
Kuva on otettu n. 1910. Suurin osa kivistä päätyi myöhemmin Poriin
Kiertokadun pohjaksi. Kuva kuuluu Satakunnan museon kokoelmiin. Tiedot
Nikolai Setälä.
Kipa Koskela Sanonnan mukaan sen piti olla ikuinen, mutta on kyllä nykyisin paikoin sortunut
Ulla Svensberg Lisätietoa tästä kiviaidasta: Vuonna 1930 ilmestyneessä Suomen Kuvalehdessä olleen pitkän artikkelin mukaan aidan kokonaispituus on silloin ollut 971m 50 cm. Pituus on saatu mittaamalla 10m:n narumitalla. Mittaaja oli em. artikkelin kirjoittaja Toivo V. Narva avustajana "eräs vähäinen, rivakka miehenalku", luultavasti kyseessä oli Aimo Svensberg. Tämä Suomen Kuvalehden numero on meillä tallessa, vaikuttaa luotettavalta tiedolta.Olen saanut tiedot Raimo Svensbergiltä
Maaret Edwards Talo oli kotini monta vuotta, nyt meen Markulla on talo ja meen Marjon lapsilla sauna mokki ja autotalli. Tosin me kutsumme paikkaa Mansikkamaeksi , meen aidilla on kuvia talosta 40n vuoden takaa.
Tuija Haapajärvi-Riihimäki Kiviaita on kotipaikastani muutaman sadan metrin päässä. Monet kerrat olen istunut kiviaidalla "haaveilemassa".
Edesmenneet Harjakankaalaiset
Äidin puolen isovanhempani Signe ja Viljo Teräs Mummu ja Tuffa
He asuivat Harjakankaankoulua vastapäätä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti