Kummastelen sitä mikä motiivi tai järjenjuoksu on niillä jotka väen väkisin haluavat elvyttää Pori - Haapämäki junaradan. Rata avatiin 1938 ja se ehti palvella 47 vuotta kun se päätettiin sulkea liikenteeltä 1985 kannatamatomana. Eikä se sinänsä ihme ollut kun kummipyörä elikkä rekkka-auto liikenne oli kehitinyt jo silloin palvelemaksi kuin mitä junaliikenne rautateillä pystyi tarjoamaan. Kummipyörillä tavara kulkee yhdellä lastauksella paikasta A paikaan B siis ovelta ovelle. Huotovarmuuta käytetään perusteluna pori -haapamäki junaradan elvyttämisellä mutta jos tarkemmin pohtii niin kuinka helpompi on junaliikenettä sapotoida kuin rekka liikenettä. Koko pitkänjunan suistaminen raiteilta on helpompi kuin rekkaliikenteen kuljetukset. Juna kulkee samaa reittiä paikasta A paikkan B mutta kummipyörä kuljetukset voidaan kuljettaa monia eri reitejä perille. Joten enemmin pitää manteiden infra pitää sivuteilläkin raskaanliikenteen ajettavassa kunnossa. Toivotaan ettei mihinkään valmiustilaan jouduta mutta suunitelmat pitää tehdä harkiten vielä kun siihen on ajalisetikin jonkin verran aikaa mutta pitää muista sekin mikä politikoilta on unohtunut ettei karhua pidä ärsyttää.
Ei ole kovinkaan kustannustehokasta alkaa elvytämään pori -haapamäki rautatietä, alku päästä taitaa pari silataakin puuttua ja osa rautatiestä on siinä kunnossa ettei pelkää toisen kiskon siirtäminen riitä vaan pitää tehdä mittavia mansiirtotöitä kun rata on ollut käyttämättä neljäkymmentä vuotta.
Noormarkuun rakenetaan vastustuksesta huolimataa TNT-tehdas ja se on sen verran kaukana rautatiestä ja vt 23 on välissä niin tuskin kalviikiin rautatien sivuraidetta tehdään vaan uusitie metsän läpi pohjoisellesaaristotielle mikä on useiden siltojensa vuoksi sapotointialtis. Josta voidaan vetää se johtopäätös että Kalviiki Poosjärven rannalla on väärä paikka TNT-tehtaalle logistiseti.
Olen joskus 1990 luvulla tehnyt kolumnin siitä mitä silloin olisi pitänyt pori-haapamäki junaradelle tehdä
youtub video omaa tuotantoani
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti