Uudenvuodenaattona oli varmaan se fööni tuuli joka toi Poriin + 8 asteen lämmön joulukuunviimeisenä päivänä. Noormarkussa sain ikuistettu lämpömitarin lukemaksi 7.7 astetta . Märkää oli kun edellisenä yönä oli satanut silkaa vettä. Liukastaskin oli vaikka kaupunki hiekoitti Noormarkun pyörätiet. Kauppareisulla minäkin pöllähdin pehvalleni kauppakasien kanssa. Uusia vammoja ei ihme kyllä tullut mutta edelistä pyllähtämisestä johtuva kylkivamma kipeytyi uudelleen, se pysyy buranalla aisoissa muttei parane yskiä.
Noormarkussa uudenvuodenaattona ulkolämpömittari näytti + 7.7 astetaa
Maanantaina 29.12.2014 pääsin onneksi Taidemaalari Markku Mäkelän kanssa valokuvamaan talvista Poria, silloin oli vielä pakkastta - 12 astetta. Mikonkadun päässä porinvanhavesitorni
Antinkadun päässä koitti Aurinko läpäistä pilven
Itätullin rakennuskanta on pääosin alkuperäistä 1800-luvun puolivälin puutalokantaa, ja alue on eräs Suomen merkittävimpiä säilyneitä empirepuutalokaupunginosia. Suuri osa rakennuskannasta on asemakaavallisesti suojeltua. Porilaisittain aluetta kutsutaan viikariksi, eli porin viideskaupunginosa. Se kaavoitetiin jo 1811. Hevoset on vaihtuneet autoiksi eikä vikkarissakaan enä saa idyllisen kaupuginosan hienoja talvivalokuvia. Pitää tulla varmaan Juhannuksena uudestaan jos illoin olisi autioja vähemmän viikarin kadunvarsilla.
Rakennuskulttuuritalo Toivo ja korsmanin talo Varvinkatu 19
Viikkarin pyörä polkupyöräkorjaamo Tähtikatu 13. Posipojan pyörä kolisi siihen mallin että olisi pitänyt poiketa korjaamolle.
Ei ole Smart henkilöauto mopoautoa suurempi
Tällaistta sähkömuuntajaa en ennen ole nähnytkään Herralahdenkadulla on vanha pyöreä, peltikuorinen sähkömuuntaja
Herralahdenkadu ruutukaava puutaloja ja vanha sähkömuuntaja
Juhanna Herttuan katu
Sibeliuspuiston kulmilla nähtiin ensimmäöiset Viikarilaiset
Porin 5. osan kaavassa vuonna 1811 keskelle kaupunginosaa jätettiin yksi rakentamaton kortteli, joka nimettiin Aleksanterintoriksi. Hevoskauppaa oli Porin viimeiseen paloon saakka käyty Hevostorilla eli nykyisen kauppatorin paikkeilla, mutta palon jälkeen muodostetussa uudessa kaavassa sen tilalle tuli kauppatori ja Aleksanterintoria alettiin kansan suussa kutsua Hevostoriksi. Vuonna 1953, Sibeliuksen 88-vuotispäivän kunniaksi kaikkia maamme kaupunkeja kehotettiin nimeämään jokin kaduistaan, teistään tai puistoistaan Sibeliuksen mukaan. Porissa Sibelius sai nimikkopuistokseen 5. osan Hevostorin eli Aleksanterintorin. Lähde: http://www.muporiokaunis.fi/sivu/hevostori-eli-sibeliuspuisto
Tähtikatu
Viikaristta oli lyhyt matka porinsillalle etelärantaa kuvamaan näin talvella on aika hiljaista, oikeastaan porin etelärannassa on toimintaa vain kesäaikan ja silloinkin vain Porin Jazien aikaan kun Etelärannan kadulla on jazien kauppakuja. Etelärantaa halitsee Eila Hiltusen Polyfonia vuodelta 1987 Kaksi varistta oli pikkupakasessa Kokemäenjokea tarkkailemassa
Ehkä tuonempana Markku saa maalattua uuden talvisen aiheen Porin Etelärannasta
Minulle valokuvusellisesti parasta antia porinsillalta oli kaksi varista ja kuuraiset etelärannan puut
Raumansilalta Karjarannan uusia kerrostaloja taivas melkein aukeni
Hallituskatu ja Porin raatihuoneen joulukuusi Kokemäenjoen jalavat ovat kauniisti kuurassa
Talvinen kokemäenjoki pori eteläranta raumansillalta
Lauhtuminen alkokoi jo maanantaina 29.12 2014 kolleega sai tuulenpuuskan pudottaman lumituiskun päälleen Raumansilalla kirjurinluodon puoleisessä päässä, viima oli aika kova
Minä Porin Raumansillalla taustalla Kokemäenjoki, Eteläranta ja Keskiporin-kirkon torni, on muuten paikallisen ammatitaidon muistomerkki. Valurautainen tornin huippu painaa yli 60 tonnia ja se valmistettiin Kokemäenjoen pohoisrannalla sijaineella Porin konepajalla. Entisenä työkalunvalmisttajan arvostan kovasti entisaikojen työmiesten, valurien ammattitaito. Kirkko rakennettiin vuosina 1859–1863
Uusi vuosi alkoi kovin harmaana 1.1.2015 Säävalokuva Noormarkusta puolenpäivän aikaan ulkolämpötila on porissa + 2.5 astetta ja pilvi ulotuu maaha asti
Tänään paranellaan eilistä pyllähdystä ja odotetaan millainen myrsky huomenna perjantaina oikein satakuntaan sapuu.
Alun alkaen Lavia oli osa Sastamalan kirkonpitäjää ja vuodesta 1639 lähtien osa Mouhijärven (Ylä-Sastamalan) seurakuntaa. Lavia muodostettiin Mouhijärven kappeliseurakunnaksi vuonna 1823, ja siitä tuli itsenäinen seurakunta vuonna 1870. Nyt vuoden 2015 alusta Lavia on osa poria, toivotavasti Lavialaiset pitävät puolensa porin päätäjien kanssa. Ainakin heidän pitää varautua siihen että osa lähipalveluista siirtyy 115 kilometrin päähän poriin.
Teuvo kuvie katseluhistoria
Jorma Lindqvist olitte käyneet aivan "kulmilla". Antinkadun päässä otetussa kuvassa melkein näkyy meille.
Tarja Toiviainen-Mäkelä Hyvää Vuotta 2015 ja kivaa katsoa blogiasi
Ilkka Kymäläinen Sama tilanne taitaa olla kaikkialla eteläisellä Suomenpuoliskolla. Se hyvä alku hupeni käytännössä yhdessä päivässä. Kuuntelin yhtenä päivänä radion paikallisuutisia Keski-Suomesta, ja siinä sanottiin että vuonna 2014 ei Jyväskylän lumenkaatopaikalle viety kuorman kuormaa. Sama tilanne taisi olla jokaisella paikkakunnalla. Jospa hiihtokelien odottelu kuitenkin jossain vaiheessa palkitaan.
Noormarkussa uudenvuodenaattona ulkolämpömittari näytti + 7.7 astetaa
Maanantaina 29.12.2014 pääsin onneksi Taidemaalari Markku Mäkelän kanssa valokuvamaan talvista Poria, silloin oli vielä pakkastta - 12 astetta. Mikonkadun päässä porinvanhavesitorni
Antinkadun päässä koitti Aurinko läpäistä pilven
Itätullin rakennuskanta on pääosin alkuperäistä 1800-luvun puolivälin puutalokantaa, ja alue on eräs Suomen merkittävimpiä säilyneitä empirepuutalokaupunginosia. Suuri osa rakennuskannasta on asemakaavallisesti suojeltua. Porilaisittain aluetta kutsutaan viikariksi, eli porin viideskaupunginosa. Se kaavoitetiin jo 1811. Hevoset on vaihtuneet autoiksi eikä vikkarissakaan enä saa idyllisen kaupuginosan hienoja talvivalokuvia. Pitää tulla varmaan Juhannuksena uudestaan jos illoin olisi autioja vähemmän viikarin kadunvarsilla.
Rakennuskulttuuritalo Toivo ja korsmanin talo Varvinkatu 19
Viikkarin pyörä polkupyöräkorjaamo Tähtikatu 13. Posipojan pyörä kolisi siihen mallin että olisi pitänyt poiketa korjaamolle.
Ei ole Smart henkilöauto mopoautoa suurempi
Tällaistta sähkömuuntajaa en ennen ole nähnytkään Herralahdenkadulla on vanha pyöreä, peltikuorinen sähkömuuntaja
Herralahdenkadu ruutukaava puutaloja ja vanha sähkömuuntaja
Juhanna Herttuan katu
Sibeliuspuiston kulmilla nähtiin ensimmäöiset Viikarilaiset
Porin 5. osan kaavassa vuonna 1811 keskelle kaupunginosaa jätettiin yksi rakentamaton kortteli, joka nimettiin Aleksanterintoriksi. Hevoskauppaa oli Porin viimeiseen paloon saakka käyty Hevostorilla eli nykyisen kauppatorin paikkeilla, mutta palon jälkeen muodostetussa uudessa kaavassa sen tilalle tuli kauppatori ja Aleksanterintoria alettiin kansan suussa kutsua Hevostoriksi. Vuonna 1953, Sibeliuksen 88-vuotispäivän kunniaksi kaikkia maamme kaupunkeja kehotettiin nimeämään jokin kaduistaan, teistään tai puistoistaan Sibeliuksen mukaan. Porissa Sibelius sai nimikkopuistokseen 5. osan Hevostorin eli Aleksanterintorin. Lähde: http://www.muporiokaunis.fi/sivu/hevostori-eli-sibeliuspuisto
Tähtikatu
Viikaristta oli lyhyt matka porinsillalle etelärantaa kuvamaan näin talvella on aika hiljaista, oikeastaan porin etelärannassa on toimintaa vain kesäaikan ja silloinkin vain Porin Jazien aikaan kun Etelärannan kadulla on jazien kauppakuja. Etelärantaa halitsee Eila Hiltusen Polyfonia vuodelta 1987 Kaksi varistta oli pikkupakasessa Kokemäenjokea tarkkailemassa
Taiteilija Markku Mäkelä kuvaa talvista Porin Etelärantaa Porin sillalta.
Ehkä tuonempana Markku saa maalattua uuden talvisen aiheen Porin Etelärannasta
Minulle valokuvusellisesti parasta antia porinsillalta oli kaksi varista ja kuuraiset etelärannan puut
Raumansilalta Karjarannan uusia kerrostaloja taivas melkein aukeni
Hallituskatu ja Porin raatihuoneen joulukuusi Kokemäenjoen jalavat ovat kauniisti kuurassa
Talvinen kokemäenjoki pori eteläranta raumansillalta
Lauhtuminen alkokoi jo maanantaina 29.12 2014 kolleega sai tuulenpuuskan pudottaman lumituiskun päälleen Raumansilalla kirjurinluodon puoleisessä päässä, viima oli aika kova
Minä Porin Raumansillalla taustalla Kokemäenjoki, Eteläranta ja Keskiporin-kirkon torni, on muuten paikallisen ammatitaidon muistomerkki. Valurautainen tornin huippu painaa yli 60 tonnia ja se valmistettiin Kokemäenjoen pohoisrannalla sijaineella Porin konepajalla. Entisenä työkalunvalmisttajan arvostan kovasti entisaikojen työmiesten, valurien ammattitaito. Kirkko rakennettiin vuosina 1859–1863
Uusi vuosi alkoi kovin harmaana 1.1.2015 Säävalokuva Noormarkusta puolenpäivän aikaan ulkolämpötila on porissa + 2.5 astetta ja pilvi ulotuu maaha asti
Tänään paranellaan eilistä pyllähdystä ja odotetaan millainen myrsky huomenna perjantaina oikein satakuntaan sapuu.
Vuosi
vaihtuu lauhana ja pääosin poutaisena, mutta jo toisena päivänä on
tiedossa ensimmäinen myrskymatalapaine, johon liittyy myös runsaita
sateita. -Kerttu
Alun alkaen Lavia oli osa Sastamalan kirkonpitäjää ja vuodesta 1639 lähtien osa Mouhijärven (Ylä-Sastamalan) seurakuntaa. Lavia muodostettiin Mouhijärven kappeliseurakunnaksi vuonna 1823, ja siitä tuli itsenäinen seurakunta vuonna 1870. Nyt vuoden 2015 alusta Lavia on osa poria, toivotavasti Lavialaiset pitävät puolensa porin päätäjien kanssa. Ainakin heidän pitää varautua siihen että osa lähipalveluista siirtyy 115 kilometrin päähän poriin.
Teuvo kuvie katseluhistoria
Sivun katselujen koko historia
|
1 156 396
|
”Olemme
vaalineet yhteiskunnallista eheyttä ja niin on edelleenkin tehtävä,
pidettävä kaikki mukana. Yhteinen hyvä on tärkein luonnonvaramme”,
tasavallan presidentti sanoi uudenvuodenpuheessaan. Lue koko puhe: http://www.presidentti.fi/public/default.aspx…
Jorma Lindqvist olitte käyneet aivan "kulmilla". Antinkadun päässä otetussa kuvassa melkein näkyy meille.
Tarja Toiviainen-Mäkelä Hyvää Vuotta 2015 ja kivaa katsoa blogiasi
Ilkka Kymäläinen Sama tilanne taitaa olla kaikkialla eteläisellä Suomenpuoliskolla. Se hyvä alku hupeni käytännössä yhdessä päivässä. Kuuntelin yhtenä päivänä radion paikallisuutisia Keski-Suomesta, ja siinä sanottiin että vuonna 2014 ei Jyväskylän lumenkaatopaikalle viety kuorman kuormaa. Sama tilanne taisi olla jokaisella paikkakunnalla. Jospa hiihtokelien odottelu kuitenkin jossain vaiheessa palkitaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti