Eilen oli merellinen päivä kun facebook kaveri Jorma Lindgvist pyysi kaveriksi merentukimuslaiva Arandan vierailupäivälle / avoimien ovien päivä Porin satamaan. Sattui vielä oikein aurinkoinen päivä meri päiväksi. Vierailu oli ajoitettu kello 10.00 - 13.00, me olimme paikalla vähän ennen kymmentä ja mitään ruuhkaa ei Porin sataman ja tullin parkkipaikalla ollut. Tästä staman parkkipaikalta meidät kuljetetiin porinlinjojen busilla laiturille. Muuten ei kukaan katsonut mitä kameralaukuissa oli. Muutenkin sataman ja tullin henkilökunta oli ystävällistä ja kertoivat satamasta kulkemisesta kun syyskuun 11.2001 tapahtumat sulkivat suomenkin satamat suurelta yleisöltä. Kaiken kaikkiaan satamavierailu oli kuitenkin vaivattomampi kuin porin jazzien konserteissa käynti.
Pitkä matka olisi kävellen ollutkin helteellä satamalaiturille kävellä. Satamanosturi Masa oli maamerkkinä, parhaina vuosina sillä on nostettu satoja yli 150 tonnin nostoja
Kuva:Jorma Lindgvist
Itämeren pohasta nostettuja pohjanäytteitä ja pohjaeläimiä
Arandalla on useampikin laboratorio hyttiä. Itämeren happitilanne on kehnontunut. Tutkian kädessä itämerstä poimittu happinäyte. Vähän on ikävän väristä
12.3.2014 - SYKE ja SMHI tiedottavat SYKEn tutkimusalus Aranda on alkuvuodesta 2014 selvittänyt Itämeren keskitalvista tilaa aiempaa laajemmalta ...
Näkymä hytinikkunastta
Messi, keittiöstä kantautui houkkuteleva ruuantuoksu
Arandan Komentosilta
Eilen päästiin satamassakin melkein helteelle
Tällaisia kuva kulmia ei ennen ole porin satamasta saanutkaan Technip Offshore Finland Oy oikealla Turva
Matkakumpanni Jorma Lindgvist kiitos hänelle kivasta reissustta
Valokuvaaja ite, tämä kuva oli kiva laitaa vastaus kommenttina kun Ville Hammarberg kyseli facebookissa:
Ulkovartiolaiva Turva oli kätketty wärtsilän mootorien taakse www.raja.fi twitter.com/Merivartiosto
Turva on uusi 2014 valmistunut ulkovartiolaiva
Turvan kanelle oli ehtinyt enemmänkin vierailiota kertymään.
Turva kykenee öljyntorjuntaan, siinä on 1000 kuutometrin öljynkeräystankki, 200 kuutuometrin kemikaali tankki 800 metriä avomeriöljypuomia.
Turva on rakenettu ammattikäytöön ja siellä oli paljon kapeita käytäviä ja jyrkkiä portaikkoja. Puolessa päivässä saisi vuorokauden liikunnan tarpeen tyydytettyä moneen kertaan.
Valmiusvene
Tuvalla on meripelastuksiin hyvin varusteltu ensihoito huone / hytti
Satamassa taisi olla kaikki porin ensihoito yksiköt
Pasi Ruohonen · 7 yhteistä kaveria
Turvan työskentely ja lasti kansi Turvaan kyetään lastamaan 9 kpl 20 jalan kontteja.
Turva oli vähän salaperäisempi alus kuin Aranda, Rajavartioilla oli salaista tekniikaa mitä ei saanut valokuvata ja ahtaissa ja jyrkissä poratikosissa kulkeminen vaati myös veronsa. Eikä henkilökuntakaan ollut niin aktiivinen alukseat kertomaan kuin merentutkimus alus Arandan väki. Mutta ei täälläkään pulloja kyselty.
Ulkovartio laiva Turva käytää 11 600kW koneistonsa polttoaineena kaasua. Turvan polttoainetankkeihin mahtuu neljän Gasumin rekan kaasusäiliön verran kaasua. Aluksen päästötaso LNG-kaasulla vastaa vuonna 2016 voimaan tulevia vaatimuksia Itämerellä (IMO Marine Engine Regulations, Tier III). Aluksesta ei aiheudu jätevesipäästöjä. Vahingoittuneestakaan aluksesta ei koidu esimerkiksi öljypäästöjä, sillä sen vaurionsietokyky on korkea. Hyvällä vaurionsietokyvyllä pyritään varmistamaan toimintakyky myös erittäin vaikeissa olosuhteissa.
Lisätietoa Turvasta ja mm. Open Ship -ilmoittelusta osoitteesta www.raja.fi/uvl10.
Pois lähdettäessä paikalle saapui rajavartioston AS332 "Super Puma helikopteri
Satama-alueella oli vähän pysähtynyt tunnelma, suuria rekkoja kyllä kulki tuoden laivattavaa tavaraa. Mutta ei Rosenlewin nimellä enää vuosikausiin porissa ole mitään laivattu
Arandan ja Turvan avoimien ovien viimeisellä tunnilla vierailijota riitti jo koko bussillinen
Maa matka tehtiin Jorman chevy van 6.2 voimin. Kallosakin poikesimme
Lavojen portaikoissa rampaaminen oli hyvää liikuntaa. Viime aikoina on aamusokerit oleet vähän korkealla kun on tullut syötyä normaalia enmmän ja liikunta on ollut jostain syystä vähäisempää. Tänä aamua aamusokerit olivat pitkästäaikaa hyvät, 5.7 mmol/l
Porin satamassa oli suuri määrä mootoreita odottamasaa laivausta
Voimaloita ja merimoottoreita valmistavan Wärtsilän liikevaihto oli pienessä laskussa toisella neljänneksellä viime vuoden vertailujaksosta. Kannattavuus kuitenkin koheni.
http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/07/18/wartsila-nosti-tulosarviotaan-tilaukset-kasvussa/201410025/170
Jo on aikoihin menty on se toisaalta hyvä että jokum opettaa suomalaisia hiljaa kirkonpenkissä istumaan.
Mahtaako se järjestysmiesten laukkujen tokiminen olla ihan kaikkien lakien mukaistakaan?
Pitkä matka olisi kävellen ollutkin helteellä satamalaiturille kävellä. Satamanosturi Masa oli maamerkkinä, parhaina vuosina sillä on nostettu satoja yli 150 tonnin nostoja
Aranda on nykyaikainen, jäävahvistettu merentutkimuslaiva. Se on valmistunut Wärtsilän Helsingintelakalta vuonna 1989, kotisatama Helasinki sen omistaa Suomen ympäristökeskus. Pituutta Arandalla on 59.20m ja leveys 13.8 m, syväys 5 metria. matka nopeus 10.5 solmua www.aranda.fi
Eilen torstaina oli Arandan avoimet ovet ja me astuimme laivaan.
Arandalla on 25 hengen tutkimus miehistö. Arandan takakanella meidät vastaanotti ja paikkoja esitteli Roope Flinkman, joka on televisiosta tuttu, Heikki Oaasosen hienosta Itämeridokumentista. Vesi ja pohjasedimetti näyteiden lisäksi Arandalla on pieni trooli kalanäyteiden ottoa varten. Keskimääräinen silakkasaalis on kolmesataa kiloa.
Juha Roope Flinkman on 53-vuotias meribiologi, tuntee Itämeren järeät hylyt ja hennot planktoneläimet
Lämpötila-suolaisuusluotain on yksi tärkeimmisttä Arandan merentukimuksenn havaintolaitteista.
CTD ( conductivity, temperature, depth) luotain laksketaa ja nostetaan laivan kyljessä olevasta ovesta vaijerin avulla mereen. Meressä laite mittaa jatkuvasti meriveden sähkönjohtavuutta, lämpötilaa ja painetta. Luotaimen välittämät erittäin tarkat mittaustiedot kulkevat laskuvaijerin sisällä olevaa kaapelia pitkin laivan tietokoneelle. Nämä havaintotiedot ovat parantaneet ymmärrystä vesimassoista ja lisänneet tietämystä merien pystysuuntaisesta rakenteesta. Laiteen mittaustietoja käytetään mitä moninaisemmissa meritieteellisissä tutkimuksissa tausta-ja tukitietona. Vesinäytteiden keräämisjärjestelmä on liitetty CTD-laitteistoon. Järjestelmään on kiinnitetty 12 vesinoudinta, jotka voidaan laukaista halutuklla syvyydellä CTD-luotauksen yhteydessä. CTD-luotaimen toiminnastta vastaa ilmatieteen laitos. Pihlavanlahdelle CTD-luotain lasketaan kolmen / neljän viikon päästä tutkimaan Harjavallan norilsk nickel nikkelipäästön vaikutusta Pihlavanlahden syvänteissä. Ensin tutkioiden pitää selvitää miten ja mitä tutkitaan kun tämän mittapuun nikkelipäästöistä ei meriaalueella olen empiiristä tietoa olemassa.
Paljon asiaa, tarkaan piti kuunella
Paljon asiaa, tarkaan piti kuunella
Kuva:Jorma Lindgvist
Itämeren pohasta nostettuja pohjanäytteitä ja pohjaeläimiä
Arandalla on useampikin laboratorio hyttiä. Itämeren happitilanne on kehnontunut. Tutkian kädessä itämerstä poimittu happinäyte. Vähän on ikävän väristä
Aranda selvitti koko Itämeren tilaa: kehno happitilanne ...
www.syke.fi/.../Aranda_selvitti_koko_Itameren_tilaa_kehn(28509)
Näkymä hytinikkunastta
Messi, keittiöstä kantautui houkkuteleva ruuantuoksu
Arandan Komentosilta
Eilen päästiin satamassakin melkein helteelle
Tällaisia kuva kulmia ei ennen ole porin satamasta saanutkaan Technip Offshore Finland Oy oikealla Turva
Matkakumpanni Jorma Lindgvist kiitos hänelle kivasta reissustta
Valokuvaaja ite, tämä kuva oli kiva laitaa vastaus kommenttina kun Ville Hammarberg kyseli facebookissa:
Kenen ökyjahti mahtaa olla Taavi-sillan kupeessa.?
Ulkovartiolaiva Turva oli kätketty wärtsilän mootorien taakse www.raja.fi twitter.com/Merivartiosto
Turva on uusi 2014 valmistunut ulkovartiolaiva
Turvan kanelle oli ehtinyt enemmänkin vierailiota kertymään.
Turva kykenee öljyntorjuntaan, siinä on 1000 kuutometrin öljynkeräystankki, 200 kuutuometrin kemikaali tankki 800 metriä avomeriöljypuomia.
Turva on rakenettu ammattikäytöön ja siellä oli paljon kapeita käytäviä ja jyrkkiä portaikkoja. Puolessa päivässä saisi vuorokauden liikunnan tarpeen tyydytettyä moneen kertaan.
Valmiusvene
Tuvalla on meripelastuksiin hyvin varusteltu ensihoito huone / hytti
Satamassa taisi olla kaikki porin ensihoito yksiköt
Pasi Ruohonen · 7 yhteistä kaveria
Ja me kun koitettiin niin näkymättömästi pysäköidä.
Turvan työskentely ja lasti kansi Turvaan kyetään lastamaan 9 kpl 20 jalan kontteja.
Turva oli vähän salaperäisempi alus kuin Aranda, Rajavartioilla oli salaista tekniikaa mitä ei saanut valokuvata ja ahtaissa ja jyrkissä poratikosissa kulkeminen vaati myös veronsa. Eikä henkilökuntakaan ollut niin aktiivinen alukseat kertomaan kuin merentutkimus alus Arandan väki. Mutta ei täälläkään pulloja kyselty.
Ulkovartio laiva Turva käytää 11 600kW koneistonsa polttoaineena kaasua. Turvan polttoainetankkeihin mahtuu neljän Gasumin rekan kaasusäiliön verran kaasua. Aluksen päästötaso LNG-kaasulla vastaa vuonna 2016 voimaan tulevia vaatimuksia Itämerellä (IMO Marine Engine Regulations, Tier III). Aluksesta ei aiheudu jätevesipäästöjä. Vahingoittuneestakaan aluksesta ei koidu esimerkiksi öljypäästöjä, sillä sen vaurionsietokyky on korkea. Hyvällä vaurionsietokyvyllä pyritään varmistamaan toimintakyky myös erittäin vaikeissa olosuhteissa.
Lisätietoa Turvasta ja mm. Open Ship -ilmoittelusta osoitteesta www.raja.fi/uvl10.
Pois lähdettäessä paikalle saapui rajavartioston AS332 "Super Puma helikopteri
Satama-alueella oli vähän pysähtynyt tunnelma, suuria rekkoja kyllä kulki tuoden laivattavaa tavaraa. Mutta ei Rosenlewin nimellä enää vuosikausiin porissa ole mitään laivattu
Arandan ja Turvan avoimien ovien viimeisellä tunnilla vierailijota riitti jo koko bussillinen
Maa matka tehtiin Jorman chevy van 6.2 voimin. Kallosakin poikesimme
Lavojen portaikoissa rampaaminen oli hyvää liikuntaa. Viime aikoina on aamusokerit oleet vähän korkealla kun on tullut syötyä normaalia enmmän ja liikunta on ollut jostain syystä vähäisempää. Tänä aamua aamusokerit olivat pitkästäaikaa hyvät, 5.7 mmol/l
Jorma Lindqvist jakoi linkin.
Blogiin, ihan omaani. Ja sitten tölväisy valtamedian suuntaan.
Tai se mikään valtamedia ole, mutta lehti kuitenkin.
Tai se mikään valtamedia ole, mutta lehti kuitenkin.
Porin satamassa oli suuri määrä mootoreita odottamasaa laivausta
Voimaloita ja merimoottoreita valmistavan Wärtsilän liikevaihto oli pienessä laskussa toisella neljänneksellä viime vuoden vertailujaksosta. Kannattavuus kuitenkin koheni.
http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/07/18/wartsila-nosti-tulosarviotaan-tilaukset-kasvussa/201410025/170
Jo on aikoihin menty on se toisaalta hyvä että jokum opettaa suomalaisia hiljaa kirkonpenkissä istumaan.
Mahtaako se järjestysmiesten laukkujen tokiminen olla ihan kaikkien lakien mukaistakaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti