Viimevuoden Tapaninpäivän Tapani-Myrsky katkaisi vaahterasta oksan Laviantien ja Museotien risteyksessä. Eilen Destia (entinen Tieliikelaitos)kävi kaatamassa loputkin puusta.
Destian historia ulottuu yli 200 vuoden päähän: vuosina 1799–1809 Suomessa toimi Kustaa IV Adolfin perustama Kuninkaallinen Suomen Koskenperkausjohtokunta. Suomen itsenäistymisen myötä vuonna 1925 perustettiin Tie- ja vesirakennushallitus (TVH), joka jatkoi tieverkon kehittämistä ja rakentamista.
TVH:ta seurasi TVL ja Tielaitos. Vuonna 1998 Tielaitoksen hallinnolliset viranomaistehtävät ja varsinainen tienpito erotettiin toisistaan hallinnoksi ja tuotannoksi. Tuotanto, suunnittelu, rakentaminen ja kunnossapito, olivat kuitenkin edelleen osa viranomaistoimintaa. Vuosien 1998–2000 aikana Tielaitos valmistautui avoimeen kilpailuun.
Tielaitoskausi Suomen yleisten teiden historiassa päättyi vuonna 2001, jolloin tuotanto ja hallinto erotettiin lopullisesti kahdeksi erilliseksi organisaatioksi. Tielaitoksen tehtävää vastuullisena tienpitäjänä ja tienpidon tilaajana jatkoi Tiehallinto. Entinen Tielaitoksen tuotanto siirtyi Tieliikelaitoksen nimellä kilpailemaan tiealan urakoista muiden maarakennusyrittäjien kanssa. Kilpailu avautui asteittain, kunnes 1.1.2005 Tieliikelaitos astui täysin avoimeen kilpailuun.
Destia-nimi syntyi ystävänpäivänä 14.2.2007, kun Tieliikelaitos otti käyttöön sen markkinointinimenään. Nimi voidaan juontaa latinan sanasta destinatus ("päättäväisyys") tai englannin sanasta destination ("määränpää"). Uusi nimi valittiin henkilöstön ja asiakkaiden keskuudessa toteutettujen haastattelujen ja testien perusteella ja tarkoituksena on olla kansainvälinen, erottuva ja positiivinen, mutta silti suomalaisen suuhun sopiva nimi.
Vuoden 2008 alussa Destiasta tuli valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, joka perustettiin jatkamaan Tieliikelaitoksen liiketoimintaa.
Maallikon silmin vaahtera ei niin huonolta näyttänyt etteikö sen oksilla sinitiainen olisi voinut laulamassa käydä. Sahausjäljestä näkee ettei moottorisaha tainnut oikein hyvin vaahteraan purra.
Vaahteran kanto
Valokuvaajan tarkka silmä erotti jo Finbyyntien sillalta liikettä Myllykosken sulassa. Telkkä pariskunta siellä uiskenteli.
Telkien kilpa kilpajuoksu
Kärpänen väärinpäin
Kummastuttaa, hämmästyttää mitenkä kärpänen on päässyt kolmenkertaisten lämpölasien väliin.
Alavus Ikkunat
tuottavat aina yllätyksiä, jos ne eivät ole huurussa ja jäässä niin näyttää niissä oleva kulkuteitä hyönteisille.
Kärpänen Alavus Ikkunan välissä
Ihme ja kumma – YouTube
Kylläpä oli työläs työ saada kärpäsestä niin syväterävä kuva että sen jalat näkysi paremmin. Vaikka kärpänen ei paljon paina niin on se kuitenkin vähän ihme juttu että se pysyy tuossa sileällä ikkunalasilla.
Nikon D 200 Ja Sigma70mm 1:2.8 DG MACRO
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti