Teuvon kuvat

Teuvon kuvat

keskiviikko 17. elokuuta 2016

Ei ihan normipäivä, mutta ideoita piisaa.....Not quite the norm for the day, but we have ideas aplenty.....不太当天的常态,但我们有想法丰富地...........Не совсем норма в течение дня, но у нас есть идеи ..... изобилии.......Non proprio la norma per il giorno, ma abbiamo delle idee in abbondanza ..........Nicht ganz die Norm für den Tag, aber wir haben Ideen in Hülle und Fülle ..........Pas tout à fait la norme pour la journée, mais nous avons des idées à profusion ........... No del todo la norma para el día, pero tenemos ideas en abundancia ..........Inte riktigt normen för dagen, men vi har idéer aplenty .....

Joskus on tullut harmiteltua kun itsellä ei kaikki ole ihan putkeen mennyt.  Eilisestä sellainen päivä meinasi tulla.  Heti aamulla verensokerin mittausta valmistelessa tuli erikoinen lansetti vastaa.   Lansetin valmistuskone oli lykännyt kaksi neulaa samaan pitimeen.  Ei ennen seitsämänvuoden, 1 typ sokeritautia sarastamani aikana  ole tullut vastaava tullut vastaan.  Nyt oli HTL-STREFA S.A Puolan tehtaassa laadunvalvonta pettänyt.





Tapaus ei ole merkittävä, mutta ilmaisee sen ettei kaikilla isoilakaan toimijoilla aina kaikki mene aivan putkeen.   Yritin lähetää reklamaation droplet lancet  valmistajan sähköpostiin mutta geemaili ilmoitti että info@htl-strefa.pl  sähköposti osoite oli virheelinen.   Pitää varmaan koittaa uudelleen patentinhaltialle Amerikkaan lähettää reklamaatio osoiteeseen info@htl-strefa.com  jos sitten tärppäisi.  Eihän nykyaikana näin virheellistä lääketieteelistä tuotetta pidä asiakkaalle asti päästää.  Voisi samalla toivoa että rasiaan pakattaisiin erivärisiä lansetteja.   Syksyn aamut pimenee kovaa vauhtia ja mieltä piristäsi kun joka päivä tulisi lancetti rasiasta eri värinen lancetti, sateenkaaren värit riitäsi, on tylsää joka amuu verikoe ottaa vaaleansinisellä lancetilla. 





Eilisetä typäivästäkin tuki jotenkin tahmea, aika ei tahtonut kulua millään.   Kelloa tui tuon tuosta vilaistua. Miksei sen viisarit kulje?


Kaappi kellon on koristellut ja  restauroinut vuonna, 1952 saksalainen koristemaalari Fritz Hilbert, koka työskenteli helsinkiläisessä S.Vuorion maalausliikkeessä. Hänen taidon näytteitään on enemmänkin Kaharilla...




Koristemaalari Fritz Hilbert,kaapikellon koristemaalaus





Työpäivän edetessä selvisi,  että se taisi olla nälkä joka joka mielen sai levottomaksi.  Tiistaipäivä oli kovin hämärä ja kuva piti ottaa salaman avustuksella eikä sekään oikein onnistunut.  Paidan ja työkenkien koriste  väri piti olla samaa sävyä mutta paita ylivalottui






Sen verran minä toimerruin että lainasin Noormarkun kotiseutuyhdistyksen valokuvakokoelmasta uuden facebook kansikuvan.  Kuvassa Johtaja E.Hall valokuvaa Noormarkunjokea vuonna 1900




Tästä työpäivän jälkeisetä keskiviikosta ei sään puolesta tule yhtään parempi kuin eilisestä.  Tätä päivitystä kirjoittaessa kello 9.50 lämpömittari näyttää 14.7 astetta.  Koilistuulta puuskissa 7m/s




Auringonnousu tänään 5:46. Auringonlasku tänään 21:26. Päivän pituus on 15 h 40 min.

Sähkö autot ovat tulossa taa muotiin ja monet euroopalaiset automerkit esittelevät omat versionsa Tesla sähköauton yllä pitämään segmenttiin.




Sitä vaan ihmettelen että miksei sähköautojen akustoa ole kehitetty nopeasti huoltoasemalla vaihdettavaksi?  Sähköautojen akkujen lataus on hidasta puuha.  Mersu esitelee syksyllä Pariisissa  uuden sähköauton  jonka aqkun lataus riittää 500 kilometrin matkalle.  Se on paljon nykyiseen nähden mutta eikö olsi kätevää jos huoltoasemalla saataisiin akku vaihdettua täyteen  samassa ajassa kuin normaali pensa tai disel auton polttoainetankin  täyttö pumpulla.   Sähköautojen akuston kehitämisessä olsi suomelle uusi vientituote.   Akuston pitää olla auton keskellä painojakauman vuoksi,  Jonkun pellepelottoman piäisi luoda prototyyppi sähköauton akuston vaihtamisen, nopeasti ja luoda  standardi.  Sama akustonvaihto järjestelmä pitää sopia moneen automerkiin ja malliin.  Tavalisella trukilla ei kannata akun vaihtoa alkaa tekmään pitää suunitella uusi vähän monimutkaisempi laite joka akuston nostaa autosta pois ja asentaa uuden tilalle.   Silloin saadaan akustonvaihtolaiteesta uusi vintituote.  Akusto pitää tietysti myös kehittää selaiseksi että sen asennus käy nopeasti. liittimien pitää osua kohdalleen, sovittamatta.   Tämä idea on vapaasti varastettavissa edelleen mietitäväksi ja kehitettäväksi ja tuotantoon.   Kupla volkariin on mootori vaihdettu leikkimielellä alle minuutin.   Tämä sähköautojen akuston nopea vaihtamisjärjestelä pitää ottaa vakavasti.  Jolle suomessa aleta toteutaa vähän epätoivoisiakin  ideoita niin  turha on vienin kasvua odottaa.  Jollei suomalainen insinööri tähän ideaan tartu niin sen tekee kiinalainen.  Kyseessä on suurenluokan työmaa, esim. Daimler ilmoitaa käyttävänsä uuden vihreän teknologiaan kehitämiseen 14.5 miljardia euroa.   Näihin talkoisiin olisi suomalaisten päästävä mukaan kun poliitikotkin  puhuvat cleantechin puolesta.  Tähän on aivan pakko tarttua rohhkeasti ettei jäädä tästä junasta enempää.


Tämäkin on vielä toeutumatta

http://ttvehkalahti.blogspot.fi/2015/05/aivan-mahtava-idea-ja-innovaatio.html









Nyt kun suurlähettiläämme Tukholmassa (nimi on enne?) on saamassa kenkälaatikkoa (tai eihän diplomaatti fuduja saa, hyllylle kotipuoleen vain huilaamaan) niin pieni tosimuistelus on paikallaan.
Keskieurooppalaisessa valtiossa oli Suomen suurlähettiläänä hauska veikko. Tai oikeastaan liian hauska. Lähetystöön tehtiin tarkastus, jossa kävi ilmi että lähetystön ainoa oikeasti työkykyinen virkailija, tomera nainen, oli irtisanoutunut. Lähettiläältä kysyttiin, että miten lähetystössä nyt pärjätään, kun noin pätevä nainen lähti pois?
Vastaus tuli heti ja kuuluvasti: -Me runkataan!
Helsinki kutsui lähettilästä viikon päästä.

Päivitys 19. elokuuta 2016
Ippe Mansikka jakoi käyttäjän Ippe mansikka julkaisun.

Ippe mansikka
39 min
tänään lähdetään kohti mikkeliä, ja siellä hiihtomäen lavalle laulun sanoin "se tyttö mikkelistä ,se tyttö mikkelistä ,se tykkäsi siitä mistä toisetkin..." lauantaina jatketaan pohjanmaalle ,lapualle ja luhurikan lavalle ,tervetuloa tanssimaan


Teuvo Vehkalahti Niin se maailma muttuu, ei ole pitkä aika siitä kun oltiin sitä mieltä että työmies on palkanssa ansainnut. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä että selaista työtä ei kannata teettä jonka tuloksesta ( tuoteesta, tavarasta) ei olla valmiita täyttä hintaa maksamaan. Yrittäjän pitää katsoa peiliin ja kysyä missä vika kun meidän tuote ei käy kaupaksi..Sitäkin ihmettelen miksi palvelujen leikkaus on ainoa tie parantaa tulosta, miksi ei kysyt, ollaanko valmiit maksamaan enemmän ....



Juha Ståhle on maakuntauudistuksen kimpussa perjantain pääkirjoituksessaan:
"Maakunnat eivät saa uudistuksessa verotusoikeutta, mutta suunta näyttää selvältä. Satakunnassa ei pistetä hanttiin, jos ja kun maakuntavero aikanaan tulee."


Mahtavaa maakuntauudistusta valotta- vien tilaisuuksien sarja alkoi eilen Porista ja päättyy Kainuuseen 3. lokakuuta.Porin Promenadikeskuksessa...
satakunnankansa.fi

http://www.satakunnankansa.fi/paakirjoitukset/nayton-paikka/

Hyvää päivän jatkoa lukijoilleni 

1 kommentti:

  1. Juha Tuominen eihän tuossa muuta tule mieleen kuin se että akusto tipautettaisiin autonpohjasta ja autoa siirrettäisiin jollain pikku akulla muutama metri uuden akuston päälle ja se nostettaisiin paikalleen, click click vaan kuuluis, mutta sitten lumet jäät jne voe mahotonta. tälläinen autonakun vaihto paikka, voisi olla esim nykyaikaisen pesulan kaltainen, jotkut höyrysuihkut putsais paskat ja sit akku irtois ja kone veis sen lataushuoneeseen ja tois hihnalta ladatun tilalle, kyllähän tuon järjestelmän sais tehtyä niin että kaikki yleisimmät autojen mallit löytyisi, vaan tää aiheuttais suunnittelu ongelmia sitten juurikin sen turvallisuuden kannalta, mitä jos akut irtoaakin ajossa jne :D tuota sais miettiä kyllä pitkään ja sit joku nokiveikko veis patentin naaman eestä sitä vähän muuttamalla ja hyvävelitekijät taas rikastuu lisää ^^.

    VastaaPoista