Teuvon kuvat

Teuvon kuvat

keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Loppuuko ensitalvena kaivoista vesi, Firefox kaatuu.......Ends with the first winter, the wells of water, Firefox crashes .......Slutar med den första vintern, de vattenbrunnar, kraschar Firefox .......Termina con el primer invierno, los pozos de agua, Firefox se bloquea .......Termina com o primeiro inverno, os poços de água, o Firefox trava .......Termine avec le premier hiver, les puits d'eau, Firefox plante .......Endet mit dem ersten Winter, die Wasserbrunnen, stürzt Firefox .......Finisce con il primo inverno, i pozzi d'acqua, Firefox si blocca .......Заканчивается первый Зимой источников воды, Firefox падает .......结束与第一个冬天,水的井,火狐崩溃.......

Kun säät lämpeni niin teki mieli vielä lähteä sinimetsään suppilovahveroita kerämään.  Markku  Haluiaa aina mennä vanhoille "varmolille" sienipaikoille Pomarkun Uudenkylän metsiin, niissäkun on 30 vuottasitten ollut mahdottomat sienisadot.    Sää on ollut syksyisen märkää, mutta metsät ovat kuivia Porinseudulla ja syksyn sienisato on jäänyt pineksi.  Eilen tuli mieleen kun ei kumisapaita olisi metsässä kukiessa tarvinut, että mahtaako ensitalvena pohjavesi olla sillä tasolla että kaivoissa vesi riittää.

Siellä täällä tarkkaan katsoen jokunen suppilovahvero ämpärinpohjalle löytyi


Surkean näköisiä on tämän syksyn kuivuneet suppilovahverot.  Parhaan näköiset suppikset löytivät hirven astuma jäljistä, muta ehjällä metsäpohjalla oli vain tällaisia surkeita sienennäköis sieniä.




Miksi nämä ameikkalaisten vehkeet lakkaa aina toimimasta kun Euroopassa siiretään kelloja.  blogger. com ei taaskaan suostu latamaan kuvia blogiin, Aivan sama ongelma oli viimevunnakin talviaikaan siirttyessä.  Firefox kaatuu bolgia päivittäessä,  muut hakutoiminnat kyllä toimivat.


Matla pohjavesi tilannteen on pannut merkille myöe ympäristöhallinnon  yhteinen verkkopalvelu ymparisto.fi sivustokin

Vesitilanne syyskuun lopussa 2014: Pinta- ja pohjavedet monin paikoin tavanomaista alempana

http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Vesi/Vesitilanne_syyskuun_lopussa_2014_Pinta_%2831304%29


 Pieni lasikulhollinen suppilovahveroita saatiin säilöttäväksi, tuosta määrästtä saatiin kaksi lasipurkillista sienisäilykettä

tiistai 28. lokakuuta 2014

Olipa kiva syyspäivä......Whether it's a nice autumn day in ......Oavsett om det är en fin höstdag ......Ya se trate de un día de otoño agradable en .....Quer se trate de um bom dia de outono em ......Que ce soit une belle journée d'automne dans ......Ob es ein schönes Herbsttag in ......Che si tratti di una bella giornata d'autunno in ......Будь то хороший осенний день в ......无论它是一个不错的秋日中......

Eilen oli poikkeuiksellisen kiva syyspäivä, mitänyt vähän netti tökki pienen tuulen johdosta.  Lämpötila Noormarkussa / porissa huiteli plus kahtatoista astetta, lämmin tuuli puhalsi jostain etelänkantilta.   Noora-Liina oli löytänyt isälle  Tampereelta uuden ulkoilupuvun kymmenellä eurolla  (10 €), siinä on heijastusnauhojakin  niin uskaltaa pimeämmsäkin pihalle mennä.  Pimenevää iltapäivää ei kauan tarvitsekaan enää odottaa kun  tänään aurinko laskee jo kello 16.42.    Hyvin umbro rivakan tuulenkin ulkopuolella piti ja oli kevyt minun normaaleihin syysvaatesiini verratuna.  Vielä kun vaihdoin hatun pipoon niin pääsin kulkemaan   tuntemattomana.  Vain yksi polkupyöräilevä naishenkilö tunnisti ja tervehti.  Autoista ei enää Noormarkussakaan päät kääntyneet tuijottamaan.   Kaiken kaikkiaan eilen oli kevyt ulkoilla.  Syytä siihen näytää olevankin kun vatsa pullottaa kevyen ulkoilutakin alta.  Paksumman öljykangastakin alta sitä ei näin korostetusti näkynytkään.






Hyvä, että oli sopiva puku!

Kiitos!  Porista ei edes kirpputoreita löydä näin halvalla  miesten vaateita.....

Eilen tuuli rivakasti varmaan parhaimillaan kaksikymenttä metriä sekunnissa puuskissa.  ( 20m/s)  Valokuvaan on tuulta vaikea saada ikuistettua, puutkin ovat jo aivan lehdettömiä.  Kellastunut ruoho Noormarkunjoen ranalla  tuulenpuuskissa aaltoili,  Pitkällä valotusajalla koetin tuulista tunnelmaa ikuistaa.


Myllykoskella näin oudon linnun. Näytti viherpeipolta mutta oli laihempi ja pienempi. Vihervarpusella on vähän samat värit kuin minun uudessa ulkoilupuvussani.

Suomessa vihervarpunen on pääasiassa muuttolintu ja se talvehtii Länsi- ja Etelä-Euroopassa. Joinakin talvina osa talvehtii Suomessakin, mutta runsaana laji esiintyy talvisin vain poikkeuksellisesti.  Minäkään en ennen ole vihervarpusta nähnyt.  Tämä yksilö oli yksin liikellä joten kai se  syysmuuttomatkalla oli



Vihervarpunen on taitava kiipeilijä, joka roikkuu usein oksasta pää alaspäin syöden siemeniä


Vihervarpusta kuvatessani korvaan kantauti poikeuksellisen  myreä moottorin ääni.  Sen lähteeksi paljastui Case ih magnum  traktori, Kaikissa malleissa oli Case IH:n ja Cumminsin yhteistyössä kehittämä 8,3-litrainen kuutonen.  Magnumissa oli viskotuuletin ja suurimmassa välijäähdytys. 7130:ssa ja 7140:ssa maksimiteho 1900-2000 kierroksella oli nimellistehoa suurempi (213/246 hv)  Vetokykyä riittää ja perävaunussa oli Volvo kaivinkonen



Aiemmin syksyllä bongasi vähän harvinaisemman lava auton Mitsubishi 00  LD 1000 s  maansiirtoauto


Näitä Mitsubishi 00  teladumppereita ei taida olla pahemmin suomessa myynissä.   Holanissa taitava lähimmät myynnissä olevat sijaita http://www.machineryzone.com/used/tracked-dump/1/3885/mitsubishi/ld1000.html



Laviantiellä korjatiin kaksi vuotta sitten satuneen kolarin jäkiä


Henkilöauto ja jalankulkija Rekan alle Noormarkussa…

ttvehkalahti.blogspot.com/.../henkiloauto-ja-jalankulkija-rekan-alle.html
Osapuolina ovat kuorma-auto, henkilöauto ja jalankulkija. ... Autojen alle jäänyt jalankulkija on vuonna 1946 syntynyt noormarkkulainen mies. ... Lähettänyt Teuvo Vehkalahti klo 16:52 .... Talvimaisemakuvia Pohjoisen satamatien varrelta…Wi.

http://ttvehkalahti.blogspot.fi/2012/12/henkiloauto-ja-jalankulkija-rekan-alle.html




Taas pyydetiin tämän vuoden  Noormarkun joululehteen valokuviakuvia. Aiemmin Noormarkun kotiseutyhdistys halusi perinnepäiväkuvia samaan tarkoitukseen. Molemille lupasin kuvienkäyttöoikeuden  kun menevät hyvään tarkoitukseen.

Hei,

Löysimme sattumalta sinun blogisi: ( http://ttvehkalahti.blogspot.fi/2011/12/noormarkun-paaskyparvi-partiolaisten.html ), kun etsimme kuvia Pääskyparven soihtukulkueesta Noormarkun Joulu -lehteä varten. Kuvat ovat todella hyviä, joten olisiko mahdollista saada niistä 2-3 kpl juttumme kylkeen? Valitettavasti aikataulu on vähän kiireinen: minun pitää lähettää juttu Kaisla-Kaarina Rostedtille viimeistään 30.10.

Ystävällisin terveisin,
Elli-Mari Huhtanen / Pääskyparvi ry

Corvette kuski ajoi toisen perään Pomarkussa, katso kuva

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194936228105/artikkeli/corvettekuski+ajoi+toisen+peraan+pomarkussa.html


On toisaalta ettei bongaamani vihervarpunen ollut mikään erikoisuus, harvinaista lintua ei kuitenkaan olisi yksin saanut kauaa valokuvata




Bongarit hiekkalaatikolla Lauttasaaressa 12/2007. Mustakaularastas (Turdus ruficollis), harvinainen vieras Siperiasta sai kuvaajat liikkeelle.





Tänään Tiistaina 28.10.2014 lämpimin lokakuun päivä 45 vuoteen
Lämmintä on... Kokemäellä lämpötila on käväissyt jo +14,2 asteessa. Lukema on ajankohdan korkein lämpötila vuodesta 1961 alkaen. -MattiHuu

maanantai 27. lokakuuta 2014

Halvempi vaihtoehto mielenrauhaan....Cheaper alternative to peace of mind ....Billigare alternativ till sinnesfrid ....Una alternativa más barata a la paz de la mente ....Alternativa mais barata para a paz de espírito ....Alternative moins chère à la paix de l'esprit ....Billigere Alternative zu Ruhe ....Più economico alternativo per la pace della mente ....Дешевле альтернативой спокойствия ....更便宜的替代安心....Tańsza alternatywa dla spokoju ....

Aika nopeasti Taiteilija Markku Mäkelän  pahin autokuume talttui.  Auto kuume antoi hänelle kuitenkin lisää enrgiaa inspiratiolle ja pari uutta taulua tulevaan maaliskuun talvinäytelyyn on saanut hahmonsa.





Uusi taideteos kodin seinälle on halvempi mielenrauhantuottaja kuin etelänmatka ja pitkäkestoisempikin 
Eilinen lapinmaalaus on nyt tässä vaiheessa, jätän kuivumaan. Kuivuttua viimeistelen hieman jokea ja valopaikkoja, auringon säteet maalaan kuivalla siveltimellä esiin, sitten on valmis.

Auto asiat kuitenkin vielä Markkua kiusaa,  Saabin pieni ehostus on kuitenkin paikalaan ennen katsastusta.  Uusi ohjauspyörän päälinen motonetista tuio jo ohjaamoon vähähän piristystä ja mielenrauhaa,  on halvempi ratkaisu kuin kokonaan uusi auto. 


Kaupoilla näkee aina tuttujakin. Olli   on kirjastomies ja taiteilija



Varaosalikeen pihastta bongaa aina jonkun vanhemmankin auton

Simca 1000 LS


lari Lähteenmäki 60-luvulla oli hokema: Simca 1000 E,jollei mitään tee! joka siis ei pidä paikkaansa.MOT.

 On muuten keltaiset ajovalot niinkuin tuon ajan Ranskalaisissa autoissa kaikissa oli.

Ilkka Tuomi simca tonni , korjaamon onni
Tomi Paavola Isäukon mossen etukulmaan oli tullut kolmion takaa tuollainen Simca, nopeus ei ollut mitenkään suuri mutta Simca ei enää omin neuvoin paikalta poistunut, keula oli mennyt sen verran pahasti kasaan. Mossesta oli vääntynyt puskuri ja suojanreuna niin että se vastasi renkaaseen, se väännettiin takaisin ja matka jatkui.
 Risto Leppänen Minen tierä mutta vanhempani kertoivat: Sinca pommilla piti mennä varovasti rotvallilta alas, ettei takaovet auennu ja kultamuna (minä) pudonnu kyyristä.(putosinkohan joskus, vaikuttaa siltä)
Jorma Juhani Lilja 65- Simca siis 66- Simca uus. Loruja korjaamon onnen mainoksissa. 

 Kaksi peppua.  Kiva kontrastti Somca tonni ja Chervolet  Corvet perät



Simca 1000 on pieni auto, jonka moottori on takana , neliovinen sedan valmistama ranskalainen autovalmistaja Simca  vuosina  1961-1978.  Kori mallit pysyivät ennen pitempään samoina kuin nykyisin.


Joka Porin reisulla ollan jääty traktorin perään, tämä sininen Valmet Valtra oli hyväkulkuisempi kuin vihreä john Deere.  Hyvelän mäenpäällä vauhtia oli jo 50km/h paikka viisikilometriä pohjoiseen valtaitie 8


Myllymäki Miika Ruusteti valtra,  Voi olla serkkupoika ratissa.

Naapurin pihassa on sitkeä lehtipuu.  Ympäristön kaikki muut lehtipuut ovat jo pudotaneet lehtensä, tämä vaan pitää niistä sitkeästi kiini ja peitää tehokaasti näkymän Havulinnanmäkeen.  Pian on vuorokauden aika hyvin tuullutkin.  Tänään ilmatieteen laitos povaa poriin  tuulen nopeudeksi 16m sekunnissa,  päivän pituus on 8 tuntia 58 minuuttia

Kipa Koskela Oliskohan nyt näihin tuuliin syynä supersuuri auringonpilkku, josta on medioissakin kerrottu?



Markku Kulmala  oli eiolen löytänyt laatikiollisen suppilovahveroita, tämä tietää sitä että Mäkelän markku soitaa pian ja pyytää lähtemään sienimetsään.  Keskiviikkoon asti Noormarkussa / porissa yölämpötilat pysyvät yli kymmenen plusasteen joten suppilovahveroita nousee vielä säilöttäväksi asti.




Metsässä kasvaa tuollaisia tänään

Jotenkin tämä normaaliaikaan siirtyminen taas sevoitti Suomen tieolikkenteen.  Blogerin päivitys ohjelma takkusi, eikä kuvia meinannut saada mitenkään ladattua.  Vasta kello yhdeksän jäkeen  onnistui.  Tilastotkaan ei toimi kunnolla eikä blogin linkki näy kunnolla missään listoilla.  Kesä kului yllätävän nopeasti, tänään aamulla vikaisin kalenteria ja yllätyin että lokakuuta on vielä koko viikko jäljellä.  Nikonin kuvakilpailu jatkuu 31.10.2014 asti  Alla olevaa kuvaa on tykätty jo 71  kertaa.   Tykkäyksillä  ei taida olla silti mitään merkitystä kun voittajakuvat valitsee lopulta Nikonin valitsema tuomaristo:
  1. Nikonin nimittämä tuomaristo valitsee 3 voittajaa kaikkien osallistuneiden kuvien joukosta.
Tuomariston kokoonpano:
Pro Key Account Manager, Samuli Luhtala
Product specialist, Jyrki Tuppurainen
Marketing Coordinator, Tiina Ahteela



 Kiva on kuitenkin jänittä että vieläkö saisi uuden kameran kun nyt käytössä olevat on  jääneet  kymmenvuotta ajasta jälkeen.  

Tätä kuvaa ei ole manipuloitu. Pirulanvuorelta kotiin palatessa Noormarkussa oli kuun sirppi taivaalla ja maisema näytti pastiliselta.   Kuva on otettu auton tuulilasin läpi Nikon D 2 H kameralla ja  AF Nikkor 35-70 1:2.8 D objektiivilla  auton nopeus oli 60km/h

FB.ST URL Shortener
Henkilöltä FB.ST
 Tykäämässä voi käydä osoiteessa https://www.facebook.com/NikonFinland?sk=app_1548894755342733&app_data={%22picture_id%22%3A30887}

sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Auton renkaita potkimassa.......Car wheels kicking .....Bil hjul sparka .....Ruedas de coche patadas .....Rodas de carro chutando.....汽车轮毂踢..........Автоколеса ногами ..........Autoruote calci ...........Autoräder treten ...........Roues auto coups de pied ..... .....Koła samochodowe kopanie .....

Kyllähän sen nyt kaikki tietää ettei EU:sta mitään hyvää ole seurannut mutta kun ihmisten ajankäytöönkin pitää oikein direktiivillä puuttua niin aika köyhää järjenkäyttöä euroopanunionissa on.   Kertokaa nyt joku  mikä viisaus tähän kaksikertaa vuodessa tapahtuvaan kellon siirtelyyn kätkeytyy?  Ei tämä ainakaan kilpailukykyä edistä  saatikka kansantaloutta paparanna.  VR on ilmoittanut, että yhteensä kuusi junavuoroa seisahtuu tunniksi talviajan käyttöönoton vuoksi. Molempiin suuntiin matkaavat yöjunat seisahtuvat reiteillä Helsinki–Kolari, Helsinki–Kemijärvi ja Helsinki–Rovaniemi.

Nyt kun on siirrytty takaisin normaaliaikaan voitaisiin tämä turha kellojen rukaaminen lopettaa tähän.




Nyt on muutenkin pimeä ajanjakso menossa, eilenkin puoleltapäivin  oli Noormarkussa / porissa näin hämärää.



Tänää sunnuntaina päivä on enää vähän yli yhdeksäntuntia pitkä,  9 tuntia ja 3 miinuuttia



Miehillä autokuume iskee yleensä keväällä kun aurinko alkaa taas lämmittämään ja vanhan auton tuoksu muutuu tunkaiseksi.  Taiteilija Markku Mäkelällä  tämäkin vietti toimii nurinkurisesti.  Perjantaina kävimme potkimassa käytetyjen autojen renkaita porin autokaupoissa. 




Markun autokuume  kohdistuu nyt Saab 9-3 SportCombi 1.9 TiD autoon.  150 hevosvoiman diisel moottorilla maantieajossa se kulutaa vain vähän yli viisilitraa sadallakilometrillä polttoainetta.






Tämä Saab on tuotu saksasta eikä siinä ole suomen talvivarusteita.   Tuli kuitenkin mitattua ja se on yhtä iso kuin Markun vanha 9000  saab.  Yli kymmenentuhanen euron hinta ei 2006 maliseasta autosta oikein tuntunut kohtuuliselta.


Dodge Caliber SXT on valkoiset mittaripohjat ja siihen noustaan kun matalampaan saabiin laskeudutaan




On porissa hienojakin saabeja tankaamassa Saab 93 Cabriolet Aero


Minä olin kyllä sitä mieltä että halvemmalla Markun taulut kulkisi Lada compilla


1960 puolivälin  musta Ford Mustang


Aika näytää viilentääkö talviaika Markun autokumetta.  Eilen kylätie oli hiljainen




Mikko Alajärvi · 
Markku on Saab mies!!!

Inka Luonila Mutta kannattaako diesel enää jos tuo kilometrimäärä? En oo itse muutamaan viime vuoteen jaksanu laskea, mut varmaa aikalailla siinä kintaalla, kun dieselvero on niin kova.
Markku Mäkelä En sitä niin ajatellutkaan, vaan kaikki Saabit ovat suuri ruokasia, diesel Saabi kuitenkin vie paljon vähemmän kuin nykyinen saabini.
Inka Luonila Aaaa, aivan. Minä oon kokenu suurena yllätyksenä itselleni Toyota Avensis farkun suht pieniruokaisuuden lastattunakin, saati että se on ihan kiva ajaa. Ja kuulemma Toyotan rempatki jokseensakki kohtuullisissa hinnoissa.
Vaikka ennen "vannoin" ettei mulle koskaa tuu Toyotaa.

Markku Mäkelä Vävymies osti viime viikolla Avensiksen ja siksi tätä tiedustelua nyt teenkin , pitääkö tosiaan vaihtaa merkkiä?
Markku Kulmala Noihin vaatimuksiin sopii avensis hyvin jos enemmän turhia herkkuja haluaa ww passat mutta huollot hintavampia mielestäni markulle lyhyenä miehenä avensin hyvä ajaa
Pertti Pavela Ford Mondeo farkku vm 2004 on ollut minulla nyt kuusi vuotta. Ei ole tarvinnut remontoida lainkaan. Erittäin hyvä ajettava ja niitä saa melko edullisesti. Ainakin Avensikseen verrattuna. Tänään meni taas katsastuksesta huomautuksetta läpi.
Kari Alajärvi Minulla on tuo Audi A6, 1,9Tdi. Ajettu runsaat 500 tuhatta, toimii kuin kello. Pitkän ajan keskikulutus 5,8L/100km. Varsinaisia remontteja ei viiden ja puolen vuoden aikana ole juurikaan ollut, lähinnä jarrupalojen vaihtoa ja jakopään remontteja 100000km välein. Jokainen tietysti kehuu omaansa!!!Kyllä munkin autossani kova pyynti oli, mutta tinkasin hintaa 2000e alaspäin. 6000e auton käteisostajalla on ostajan markkinat, ehdottomasti!
Asko Alajärvi Volvo V70 eikä tartte huoltaa! Ja tilaa on, ja jos bensa ni sitähän se vie Mutta sitäkin saa asemalta lisää
Kari Alajärvi Heitit Markku kuuman perunan kehiin. Kyllä auto herättää tunteita. "Muijaa saa haukkua, mutta ei autoa".Joskus tulee tilanne, joka minulla on. Olen kokeillut monia autoja, mutta mitään olennaisesti parempaa en ole löytänyt, mikä minulla nyt on. Autoissa on vähän sama kuin ihmissuhteissa, alkuihastuksen jälkeen koittaa arki.
Jorma Lindqvist menet ja vaihdat toiseen saabiin! Mä vaihdoin keväällä saabin (-97 900 SE) vaniin. Saab oli varmaan pisimpään minulla pysunut auto. Vaihto ei harmita koska tarvitsen harrastuksiini koppitilaa ja tykkään kasin jyrinästä, mutta välillä kyllä tulee saabia ikävä. Nuo kaikenmaailman itäooppelit ja skodat saa kyllä työntää niin syvälle takapuoleen että saa suun kautta valaista polkuaan. se onkin ainoa asia, mitä jenkeistä sanotaan ja tiedetään; ne vie bensaa.
Mulla on ollut 7 jenkkiä; monacoa, caminoa, citationia, dartti ja pisteenä iin päälle -74 cadillac. Nuo bensaa ja nyt toinen vani; 6,2 litran dieselillä- ja toinen GMC-vani oli bensalla.
Tämä diiseli vie tasan 11/100 sekalaisessa. Bensasellainen vei 25, ja vääntö oli aivan olematon tähän verrattuna. Caddy ja monaco veivät molemmat alkaen 30 / 100. Mutta kulutus oli täysin toisarvoinen seikka niiden kanssa kärrätessä.
Tankkaan nyt kerran kuussa 140 litraa naftaa tankkiin... Ja hyvin piisaa.

Kirsti Kipa Laitinen Merkistä viis, mutta ota automaattivaihteinen. Vapauttaa ajajan keskittymään kokonaan ajamiseen.
Tarja Toiviainen-Mäkelä Skoda octavia on hyvä tai farmari saab, kyllä kaikki dieselit on hyviä, itselläni on farmarimalli Passat käyttöautona ja pitkät ja lyhyet matkat sillä ovat ihan parhaita. Auto on tuotu Saksasta uutena, joten en osaa hintaa sanoa, voivat olla kalliita jollei pääse itse hakemaan. Tykkään vaihtaa vaihteita, kerran kokeilin automaattivaihde autoa, mutta en mä oikein oppinut. Se, kun on jo ajanut autoa kuitenkin yli 30 vuotta ihan normaalivaihteisella, niin ei osaa vaihtaa mihinkään muuhun.lmastointi ja penkinlämmittäjät on kuitenkin tärkeitä, sulla kun vielä selkä kipeä välillä, mutta näissä uusimmissa nämäkin tahtoo olla vakioina farmarimalli dieseleissä. Peukut autokaupoille, että saat hyvän yksilön 

Teuvo Vehkalahti 9-3 oopeli:http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288335353878.html
Hieno ajettavuus kuuluu Saab 9-3:n valtteihin.
iltasanomat.fi|Henkilöltä Timo Nyholm


































Televisoissa täönään maanataina  ykkösellä kello 20.00

Hämeenlinnaan piti rakentaa Euroopan suurin autokauppa. Isoista lupauksista on toteutunut vain yksi mainostolppa. Toimittajana Tuomas Hyytinen.

Miksi katsoa

Hämeenlinnaan piti nousta Euroopan suurin autokauppa. Työpaikkoja oli luvassa huimat 1 500 eikä siinä vielä kaikki: kaupasta tulisi matkailunähtävyys. Neljä vuotta on kulunut, eikä tonttia korista kuin yksi mainostolppa. Missä on mennyt mönkään? Sitä selvittää illan Satu suuresta autokaupasta -ohjelmassa tutkiva toimittaja Tuomas Hyytinen. Ilmi tulee ainakin yksi uskomattoman kuuloinen tarina, jonka mukaan autokaupan rahoittajaksi oli tulossa Sambian entisen presidentin leski Regina Chiluba.

http://www.telkku.com/


Suomen autokanta on ikääntynyt vuosina 2008–2013 noin kymmeneksellä. Se oli vuoden 2013 lopussa 11,3 vuotta. Autot romutetaan meillä keskimäärin vasta yli 20-vuotiaina, kun Euroopan unionin keskiarvo on 15 vuotta, Autotuojat kertoo tiedotteessaan.

 http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/10/27/kun-tama-raja-ylittyy-autokanta-alkaa-nuorentua/201414884/304




Yli 20-vuotiaat autot ovat turvallisuusriski. Nyt me kuollaan kaikki.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/73491-kartta-naissa-suomen-kolkissa-eniten-riskiautoja
Suomen autokanta on keskimäärin selvästi vanhempaa kuin EU:ssa, kertoo Autotuojat ry. Suomessa romutettavan auton keski-ikä on yli 20 vuotta, kun se EU:ssa on 15. Autokannan ikäerot ovat Suomen sisällä suuria alueellisesti.